امروز سه شنبه 04 اردیبهشت 1403 http://css-learning.cloob24.com
0
طراحی و در حقیقت «توسعه سطح کاربر» برای وب‌سایتی که قرار است محتوایش را کاربران غیرحرفه‌ای ویرایش کنند، مشکلاتی سوای مشکلات معمول توسعه یک وب‌سایت عادی دارد. این روزها بیشتر مشتریان می‌خواهند توانایی مدیریت محتوای خودشان را داشته باشند. بنابراین بیشتر طراحان متوجه خواهند شد که بیشتر طراحی‌هایشان، اگر نگوییم همه‌شان، در حد قالب‌هایی مثل CMS خواهند ماند.

نکات مهم در طراحی وب‌سایت

دشمن‌تان را بشناسید

این که سیستم‌های مدیریت محتوا چقدر در ویرایش محتوا به کاربر آزادی بدهند، قانون ثابتی ندارد. به‌عنوان یک طراح ابتدا باید بفهمید در مقابل سیستم قالب‌گذاری CMS انتخابی‌تان چقدر کنترل دارید. این کنترل ممکن است در حد توانایی ویرایش قالب‌های موجود یا به پیچیدگی تغییر کلی CMS برای طراحی‌تان باشد. در برخی محصولات قدیمی‌تر CMS ممکن است ببینید کنترل کمی روی نشانه‌گذاری‌هایی که در صفحه وارد شده‌اند دارید. اگر کاربران CMS قادر باشند HTML خودشان را وارد کنند، می‌توانید بفهمید طراحی‌تان چقدر در مقابل این اتفاقات مقاوم است. شرایط ایده‌آل برای یک طراح زمانی است که کاربر، قابلیت محدودی برای وارد کردن نشانه‌گذاری‌هایش داشته باشد و CMS از بلاک‌های محتوای ساخت‌یافته برای هدایت آنها با افزودن محتوا در شیوه صحیح استفاده کند و سپس بدرستی توسط قالب‌ها نشانه‌گذاری شوند.

سازگار نگه دارید

هر چقدر سیستم مدیریت محتوای منعطف‌تری داشته باشید، باید سازگاری قالب‌های خود را بیشتر در نظر بگیرید. این‌که چند ویرایشگر محتوا تربیت کنید، بسیار ساده‌تر از این است که بخواهید سیستم سازگاری داشته باشید.

اگر با هر نوعی از محتوای ساخت‌یافته در طراحی‌تان کار می‌کنید، هر بخش را به‌عنوان یک بلاک تکرارشونده قلمداد کنید. توسط CSS3 براحتی می‌توانیم هر آیتمی یا حتی آیتم آخر را هدف بگیریم. البته این قابلیت برای مرورگرهای قدیمی دردسترس نیست و ممکن است ویرایش کد پشتیبان CMS برای افزودن یک کلاس برای هر آیتم دیگر یا آخرین آیتم امکان‌پذیر نباشد.

زمانی که با نواحی‌ای سر و کار دارید که الزاما بلوک‌های بزرگ محتوایی هستند و کاربر روی نشانه‌گذاری آنها کنترل کامل دارد، اصلا فرض نکنید که کاربر خودش تشخیص می‌دهد که باید کلاس‌های CSS را اضافه کند تا جلوه‌هایی که شما برای این سیستم در نظر گرفته‌اید را پیاده کند.

نکات مهم در طراحی وب‌سایت

اجتناب از به‌کارگیری عکس به‌جای متن

ممکن است تصاویر را با کمک PHP و دیگر زبان‌ها در سمت سرور ایجاد کرد، اما سیستم مدیریت محتوای شما نمی‌تواند این قابلیت را به‌عنوان مساله‌ای استاندارد ارائه کند، چون همواره باید فکر فونت‌های غیراستانداردی که در طراحی‌تان قرار می‌گیرد نیز باشید.

همین شرایط با استفاده از فونت‌ها ساده‌تر است و سرویس‌های زیادی همین الان هستند که می‌توانید از هر فونتی که تمایل دارید در وب‌سایت خود استفاده کنید و نیازی هم نباشد که روی کامپیوتر کاربر نصب شده‌ باشند.

در نظر گرفتن سیستم مدیریت محتوا هنگام ایجاد منو

به ‌هر حال هر سیستم مدیریت محتوایی روی یک مساله تمرکز دارد و باعث می‌شود بیشتر بازدیدهای سایت را به آن بخش هدایت کند. از این‌رو بهتر است با توسعه‌ دهندگان CMS صحبت کرد و متوجه شد که این سیستم تا چه حد کنترل لازم را به‌کاربر می‌دهد.

نکات مهم در طراحی وب‌سایت

با اطلاعات واقعی آزمایش کنید

زمانی‌که طراحی در HTML و CSS توسعه پیدا کرد، فرضیات‌ خود را از نظر رفتاری که طراحی در برابر محتوا نشان می‌دهد، بیازمایید. اگر این کار پیش از این که قالب‌ها در CMS گنجانده شوند، انجام شود، بهتر خواهد بود.

به ویراستاران محتوا در نگهداری طراحی کمک کنید.

اگر CMS را با دستورالعمل‌های کوچک به کاربر تحویل دهید، نمی‌توانید از آنها انتظار داشته باشید ذهن‌تان را بخوانند و از طراحی آن‌گونه که دوست دارید نگهداری کنند. حتی اگر ویراستار محتوای پایه‌ای، کاملا برای ویرایش سایت تعلیم دیده باشد، ممکن است بر اثر گذشت زمان فراموش کند یا تصمیم بگیرد کمی خلاقیت به‌خرج دهد یا ممکن است ویراستار اصلی برود و شخص دیگری با آموزش کمتر جای آن را بگیرد.

حذف عملکردهای اضافی از واژه‌پرداز

واژه‌پرداز WYSIWYG در CMS شما به‌طور پیش‌فرض قابلیت اضافه کردن هر نوع شکل و ظاهری را به متن می‌دهد. با این حال در بسیاری از همین واژه‌پردازها می‌توان نوار ابزار را محدود کرده و تنها به دکمه‌ها و استایل‌هایی که می‌خواهید کاربر به آن دسترسی داشته باشد، اجازه دیده شدن بدهید.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه